διεύθυνση επικοινωνίας delios2010@gmail.com

21 Αυγ 2013

Πλοίο της Cosco διασχίζει τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό αλλάζοντας το χάρτη της παγκόσμιας ναυτιλίας

Για ένα πλοίο που επιχειρεί μια αποστολή παγκόσμιας σημασίας, το Yong Sheng δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση εντυπωσιακό θέαμα. Η επιφάνεια του πλοίου των 19.000 τόνων, που ανήκει στην κρατική Cosco Group της Κίνας, καλύπτεται με σκουριά, ενώ το φορτίο του χάλυβα και βαρύ εξοπλισμού θα μπορούσε να περιγραφεί ως κάτι συνηθισμένο.
Ωστόσο, το ταξίδι του Yong Sheng, το οποίο ξεκίνησε στις 8 Αυγούστου από το Dalian, ένα λιμάνι στη βορειοανατολική Κίνα, προς το Rotterdam, παρακολουθείται με ενθουσιασμό από πολιτικούς και επιστήμονες. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται, όχι στο φορτίο του, αλλά στη διαδρομή του - αφού το Yong Sheng ακολουθεί την αντίθετη κατεύθυνση από την Ολλανδία και πλέει προς τον Βερίγγειο Πορθμό που χωρίζει τη Ρωσία από την Αλάσκα. Μόλις εισέλθει στον Πορθμό, θα πλεύσει τον Αρκτικό Ωκεανό, όπου θα επιχειρήσει μία από τις πιο τολμηρές διαδρομές της σύγχρονης ναυτιλίας: να διασχίσει ένα από τα πιο θρυλικά περάσματα της Αρκτικής, αυτό της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού.
Αρκετά μεγάλα πλοία έχουν πλεύσει ήδη τη Βόρεια Θάλασσια Οδό. Ωστόσο, το ταξίδι του Yong Sheng, που υποστηρίζεται από την κινεζική κυβέρνηση έχει ιδιαίτερη σημασία. Αυτή είναι η πρώτη προσπάθεια από τη μεριά του μεγαλύτερου εξαγωγέα στο κόσμο, να αξιοποιήσει την εξαφάνιση των πάγων της Αρκτικής για να φτάσει στη μεγαλύτερη αγορά της, την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το ελκυστικό στοιχείο για τη Κίνα σε ότι αφορά το άνοιγμα της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού, έχει να κάνει με την εξοικονόμηση χρόνου. Σύμφωνα με τη Cosco, το ταξίδι των 3.380 μιλίων του Yong Sheng θα διαρκέσει περίπου 35 ημέρες, δύο εβδομάδες λιγότερες
από τη παραδοσιακή διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
“Η διαδρομή της Αρκτικής μπορεί να εξοικονομίσει 12 έως 15 ημέρες από τις παραδοσιακές διαδρομές, έτσι ώστε η ναυτιλιακή βιομηχανία την αποκαλεί Χρυσή Πύλη”, δήλωσε η Cosco. Επιπλέον, μέσω της νέας οδού, τα φορτηγά πλοία αποφεύγουν τους πειρατές του Ινδικού Ωκεανού και της Ερυθράς Θάλασσας.
Ο περικοπές στους χρόνους μεταφοράς σημαίνουν σημαντική εξοικονόμηση στα καύσιμα και χαμηλότερο κόστος για τα προϊόντα της της Κίνας. Παρά το γεγονός ότι τα σύνορά της δεν βρίσκονται κοντά στην Αρκτική, η Κίνα πρόσφατα κατάφερε να αποκτήσει καθεστώς παρατηρητή στο Αρκτικό Συμβούλιο, ανάμεσα μια ομάδα εθνών όπως ο Καναδάς, η Δανία, η Φινλανδία, η Ισλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία, η Ρωσία και οι ΗΠΑ με μεγάλα συμφέροντα στη περιοχή.
Η Κίνα, της οποίας οι εξαγωγές ανήλθαν σε 3.84 τρις δολάρια το περασμένο έτος, μπορεί να δει σαφή οικονομικά οφέλη από την αξιοποίηση της θαλάσσιας οδού.
Οι ρωσικές αρχές, δήλωσαν την περασμένη εβδομάδα ότι έχουν ήδη χορηγήσει άδεια για περισσότερα από 370 πλοία για να πλεύσουν τη συγκεκριμένη διαδρομή κατά το τρέχον έτος.
Το 2012, μόνο 46 πλοία έπλεαν σε όλο το μήκος του περάσματος από την Ευρώπη προς την Ασία, ενώ το 2010 μόνο τέσσερα σκάφη πραγματοποίησαν το ταξίδι.
Στον απόηχο των στοιχείων αυτών, αρκετές προτάσεις έχουν ανακοινωθεί για να επωφεληθούν από την αναμενόμενη επέκταση στην Αρκτική ναυτιλία.
Η Ισλανδία εξετάζει σχέδια, που υποστηρίζονται από Γερμανούς επιχειρηματίες, για τη δημιουργία ενός σημαντικού λιμανιού στις βορειοανατολικές ακτές της.
Ομοίως, η Λιμενική Αρχή της Σκωτίας,  δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι εξετάζει το ενδεχόμενο οικοδόμησης μιας ειδική πύλης για τα Αρκτικά πλοία για τον ανεφοδιασμό τους αλλά και την εκφόρτωση εμπορευμάτων σε μικρότερα σκάφη για περαιτέρω αποστολή στο Ρότερνταμ, Χάβρη, Λίβερπουλ ή το Λονδίνο.
Όλα αυτά ακούγονται εντυπωσιακά μέχρι να συνειδητοποιήσει κανείς ότι 929 εκατομμύρια τόνοι φορτίου έχουν αποσταλεί μέσω της Διώρυγας του Σουέζ από 18.000 πλοία το 2011. Έτσι λοιπόν είναι ευνόητο πως η Βόρεια Θαλάσσια Οδός θα πρέπει να περιμένει λίγο ακόμη για να διαδραματίσει κυρίαρχο ρόλο στη παγκόσμια ναυτιλία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου